Dekker verlangt vernieuwing van die in tijd van industriële revolutie thuishoren. - School 21ste eeuw richt zich op wat kind wel kan

24 november 2014

De maatschappij verandert snel en daarom moeten scholen leerlingen vaardigheden bijbrengen zoals samenwerken, creativiteit en ict, de 21st century skills. Het is wel komisch dat staatssecretaris Sander Dekker eist dat dit moet gebeuren inscholen die in de tijd van de industriële revolutie thuishoren. Iedereen moet in dezelfde mal passen. Een kleuter die zich iets langzamer ontwikkelt komt na de toets meteen in de bak 'uitvallers' terecht en de leerkracht moet in het administratiesysteem zetten wat daaraan gedaan gaat worden. Naast de toetsen zijn er ook nog sociaal-emotionele volgsystemen waarin leerkrachten alles bij elkaar honderden kruisjes moeten zetten. Ja, ja, alles wat meetbaar is valt onder kwaliteit! Daarna kunnen we de helft van de leerlingen van een label voorzien: ADHD, PDD-NOS etc. Bijna alle stoornissen hebben te maken met falen op school. Als je een kind geen kans geeft om zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen en ouders vertelt 'uw kind valt uit op de toets' voelt een kind dat het niet aan de verwachtingen voldoet en gaat het alleen al daardoor slechter presteren en zich afwijkend gedragen. In een 21st century-school kijk je naar wat een kind wel kan en mogen kinderen afwijken van het gemiddelde zonder meteen gelabeld en voortdurend langs een meetlat gelegd te worden. Ook een zwakkere leerling moet trots kunnen zijn op wat die al wel kan! En over creativiteit gesproken, leerkrachten worden behandeld als kleine kinderen die regeltjes moeten volgen en daarop worden gecontroleerd zonder zelf zeggenschap te hebben over de
loodzware administratieve last. Het gaat alleen nog maar om een papieren werkelijkheid. Dat doodt alle creativiteit en verpest het plezier in het werken. Er is nul vertrouwen dat leerkrachten goed in staat zijn om te observeren en op hun eigen manier te registreren wat een kind nodig heeft; de een extra hulp en de ander extra uitdaging. Tot slot ict. We zitten nu nog in een fase dat ict meer tijd kost dan het oplevert. Leerkrachten hebben tijd nodig om zich daarin te verdiepen bij de voorbereiding van hun lessen. Waar halen ze die tijd vandaan in de steeds groter wordende klassen met passend onderwijs zonder extra handen in de klas? En waar is al dat geld dan gebleven dat de afgelopen tijd naar onderwijs is gegaan, als daar in de klas niets van te merken is?

Door: Marian Holla uit Eindhoven / Eindhovens Dagblad
is ict-coördinator op een basisschool